E-sport

FIFA

FIFA är en av de mest populära och framgångsrika fotbollsspelserierna i världen. Spelet utvecklas av EA Sports och släpps årligen med uppdaterade lag, spelare och funktioner. Men hur började allt?

FIFA

FIFA:s historia

• FIFA International Soccer var det första spelet i serien som släpptes 1993 för 16-bitars konsoler och Sega CD . Spelet hade en isometrisk vy och 48 landslag att välja mellan.
  • FIFA 96 var det första spelet som använde sig av 3D-grafik och rörelseinspelning. Spelet hade också över 200 klubblag och en karriärläge där man kunde skapa sin egen spelare.
  • FIFA 98: Road to World Cup var det första spelet som inkluderade alla kvalificerade lag till VM 1998 samt ett soundtrack med kända artister som Blur, The Cardigans och Chumbawamba.
  • FIFA 2000 var det första spelet som hade en officiell licens från FIFPro, det internationella fotbollsspelarförbundet. Detta innebar att alla spelare hade sina riktiga namn, utseenden och attribut.
  • FIFA Football 2002 introducerade ett nytt passningssystem som gjorde spelet mer realistiskt och dynamiskt. Spelet hade också en ny spelläge kallad "FIFA World Cup qualification" där man kunde spela sig till VM-slutspelet.
  • FIFA Football 2004 lade till ett nytt drag kallat "off-the-ball control" som lät spelaren styra en annan spelare än den med bollen. Spelet hade också ett förbättrat karriärläge där man kunde köpa och sälja spelare samt hantera sin klubb ekonomiskt.
  • FIFA 06 var det första spelet som använde sig av EA Sports nya spelmotor "Next Gen" som gav bättre grafik, fysik och animationer. Spelet hade också ett nytt spelläge kallat "Team Chemistry" där man kunde påverka sina lagkamraters moral och prestation genom sina handlingar på planen.
  • FIFA 08 var det första spelet som släpptes till PlayStation 3 och Xbox 360 samt det första spelet som hade ett online-läge där upp till tio spelare kunde spela mot varandra. Spelet hade också ett nytt spelläge kallat "Be a Pro" där man kunde följa sin egen spelares karriär från debut till pension.
  • FIFA 10 var det första spelet som introducerade ett nytt system för att skapa egna taktiker och formationer. Spelet hade också ett nytt spelläge kallat "Virtual Pro" där man kunde skapa sin egen spelare med hjälp av en webbkamera eller ett foto.
  • FIFA 11 var det första spelet som lät spelarna välja sin egen firande efter att ha gjort mål. Spelet hade också ett nytt spelläge kallat "Career Mode" där man kunde spela som antingen en manager eller en spelare eller båda samtidigt.
  • FIFA 12 var det första spelet som använde sig av ett nytt system för att hantera fysiska kontakter mellan spelarna kallat "Player Impact Engine". Spelet hade också ett nytt spelläge kallat "FIFA Ultimate Team" där man kunde samla på sig virtuella fotbollskort och skapa sitt eget drömlag.

Du som gillar fotboll kan besöka VM-kollen för att se när nästa fotbolls-vm börjar.